Monday, December 05, 2005

*أولادكم سهام حية

أطفالا بيض الوجوه ،يشعون براءة و جمالاً ،عيوناً كبيرة تتطلع إليك في فضول جميل،خدود ملظلظة ، شفاه و أنوف منمنمة، يشوحون بأيديهم و أرجلهم في تلقائية تجعلك تبتسم و تضحك
شيء جميل ..جميل جداً ،لكن من الأجمل بالنسبة لي سرد الوقائع ، هي تفسد متعة اللحظة لكن للأسف اعتدت علي ذلك منذ زمن طويل
يصبحون صبياناً و بناتاً ، يتعلمون التمرد و الكذب ، يتعلمون أشياءً فاسدة لا تتمني أن يدركوها ، تخشي عليهم و تعتقد مهما كبروا أنهم أطفالاً و لا يعلمون الحياة كما تعلم أنت ،هم عرائسك الجميلة التي صنعتها و صبرت عليها و هاهم يعتبرونك سبب تحطيم أحلامهم و طموحاتهم

جميل جميل ..ماهو غرض الإنسان أصلا من الإنجاب ؟ كثير من الأقوال هاهنا :

-أخاف من الوحدة

-التوريث

-أرغب في أن أكون أما/أباً
-بالطبع لأنه شيء واجب الحدوث ، ما هذا السؤال الغبي ؟
أجوبة جميلة أيضاً
إذاً غالباً غرض الإنسان من الإنجاب ينحصر في أغراض فردية ذاتية لا تمت للطفل المولود بصلة
في الحقيقة هذا الطفل المولود يقع في مأزق بعد ذلك ..بعد أن يلده والديه و يعتنيا به ،بالطبع لايدرك ماهية المأزق و هو طفل مبتسم بفم يسيل منه اللعاب ، و لا وهو صبي مشاكس ينهرانه و يلقنونه بأن يفعل كذا و لا يفعل كيت ، ولا وهو مراهق قلق من أحكام الأب و حنان الأم ، ربما يفهم المأزق من بداية هذه المرحلة ،إدراكه لها يتفاوت بحسب بصيرة و بعد نظر هذا الطفل بالطبع ، و هناك من لا يدرك المأزق إلي أن يموت
المأزق هو أنه إذا حاول التمرد فستواجهه المشاكل لأن أمامه دين ثقيل يدينه لأبيه و أمه
من يتمرد علي أبيه وأمه فهو حقير ، ناكر للجميل ، قاسي القلب إلي آخر الصفات المشرّفة
هنا يأتي الضحايا غالباً من كل الأطراف :الأب ، الأم ، الإبن ، كل واحد منهم يملك إتجاهاً ما للتفكير لا يحيد عنه ، كل منهم يعاني و متيقن أنه في الجانب الصحيح
إذا من أين يأتي الخطأ ؟ ...بالطبع منذ البدء
نحن معشر البشر أنانيون إلي حد كبير، حتي في مسألة الإنجاب ، هي كتلة من الأنانية
مغلفة بقشور سميكة من كلمات براقة مثل : التفاني ،التربية ، التضحية
بينما كل ذلك نفعله من أجل أنفسنا ،و ليس من أجل عرائسنا الجميلة :أطفالنا ،ونقع في نهاية المطاف ثمن خطؤنا الفادح ، و نردد جمل من سيناريو مهترئ قديم علي غرار :
-من أجل من فعلت كل ذلك؟
-أهذا جزاء من يربّي و يُكبّر ؟
-الخ الخ
جبران خليل قال شيئاً عن الأولاد
إن أولادكم ليسوا أولاداً لكم
إنهم أبناء و بنات الحياة مشتاقة إلي نفسها ، بكم يأتون إلي العالم و لكن ليس منكم ، و مع أنهم يعيشون معكم فهم ليسوا ملكاً لكم
****
أنتم الأقواس و أولادكم سهام حية* قد رمت بها الحياة عن أقواسكم
فإن رامي السهام ينظر العلامة المنصوبة علي طريق اللانهاية ، فيلويكم بقدرته لكي تكون سهامه سريعة بعيدة المدي
كلام جميل بالطبع ..و يفيد الزوجان قبل الزواج أكثر ما تفيد حبوب موانع الحمل و تنظيم النسل و الكشف عن الأمراض الوراثية
و لكن من قال أن كلام جبران خليل جبران يهم آباء و أمهات المستقبل الأعزاء ؟
أما عن العبدة لله ..في الحقيقة لم أطمح في يوم ما أن أكون أماً ، حتي لا أتذكر أنني كنت أحب أن ألعب دور الأم
و لماذا أجلب المزيد من المخلوقات التعسة الفانية بجانب هذه الأجساد البشرية المكدسة؟
لا ..تكفيني و زيادة هذه الحياة سيئة الصحبة
والآن سأسمع أغنية محمد منير اللطيفة : بنتولد

20 comments:

خجل said...

يا ابنتي في بيقولوا ..ان السبب ان الرسول نهى عن تحديد النسل..وان هيك حرام كتير..


هذا والله اعلم ..لكن هادي قصه كتير وحشه

ومعادله غبيه ان الواحد يكون ابن ..او السلطه الأبويه شيء مستفز

Anonymous said...

سلام مندونا
في حقيقة الأمر أجد نفسي دون مستوى وضع تعليق على هذا البوست بل وعلى جميع مواضيعك الأخيرة عزيزتي لا أعلم لماذا ما يجعلني أقتصر على القرا ءة دون التعليق أتفق وجبران خليل وأجد كلامه عين العقل صدقيني فأنا لا أخاف الوحدة وليس لدي ماأُوَرِث ولا أرغب في أن أكون أباً ولكن؟؟؟؟؟

Khalid said...

انا اتفق معك ان النجاب مبني على رغبة انانية و في الحقيقة كنت قد كتبت عن ذلك مرة!
لكن ضمن نظرتي الشخصيةالدينية للامور ارى ان الهدف يجب ان يكون صناعة افراد جيدين يكونون قدوات تسهم في بناء المجتمع و نصر الأمة! و بالتالي تكون عملية التربية هي مجهود مستمر لايصال الولد او البنت لهذا الدور, كي يكون العمل لله و ليس منطلقا من مبدا اناني, فيقابل بالرضا و التوفيق من الله, و الله اعلم!

Solo said...

أنا معاكى على فكرة
انجاب اطفال فى أى مكان و فى أى زمان و تحت أى مسمى اسمه بشكل م الأشكال تهور
بس أسبابى مختلفة عن أسبابك لحد ما
يعنى بفرض ان شخصية الأب و الأم كانت مختلفة عن الشكل التقليدى اللى شايفه حتى فى بيتى و كانت نماذج فاهمة و واعية بالقدر المطلوب هيبقى ساعتها الانجاب شئ ممكن قبوله؟؟؟؟
أنا يعنى حاسس ان المشكلة مش بس الأم و الأب
الفكرة المجردة للانجاب فى حد ذاتها محتاجة اعادة نظر
أنا هستخدم لفظ مكلكع شوية بس عشان أقدر اوصل وجهة نظرى
مشكلة الانسان سواء اللى اتولد أو اللى ناوى أهله يولدوه مشكلة وجودية
يعنى انا مش ناوى اجيب عيال عشان لو ابنى او بنتى طلع عنده مشاكل وجودية بالوراثة هبقى مجرم فى حقه

Hany Mihanny said...
This comment has been removed by a blog administrator.
3arousa 7alawa said...

أعتقد إن البوست ده رسالة موجهه لأزمة الأم.... صح ؟ انتي بتكتبي حلو أوي، وبتعرفي تكثفي مجموعة أفكار مع بعض من غير سفسطه... عجبني أوي.

Omar Mostafa said...

يللا ميجراش حاجة

mindonna said...

خجل :مش عارفة ايه اللي دخل الرسول في الموضوع

كناوي :الأغنية وصلت يا كناوي
جميلة جدا ،هي ممزوجة بالإيقاعات الحديثة مش كده ؟
هل من مزيد ؟:)
إذا كنت ستصبح أب بدون أي سبب فهذا ظلم للمولود يا كناوي
أنصحك بإعادة النظر

أحمد فوزي :مفهتش حاجة ،بس شكرا علي الإحساس :)

خالد جرار :أحرجتي بكلامك
انا لما بنظر للأمور بالمنظور الديني بكتشف ان كل حاجة بتتحل بسهولة
أعتقد ان انا لست صالحة لتنشئة أجيال :)

سولو :أنا مكرهتش موضوع الإنجاب بسبب فشل أبويا و أمي
في الحقيقة لا أملك أي ثقة في ان انا أربي عيال تبقي نفسيتها و عقليتها سليمة ،ممكن يتهموني بعد كده ان انا أم فاشلة
غير كده مش عايزة أنقل جينات التعاسة و الإكتئاب لأجيال أخري
أعتقد حتي لو أبويا و أمي كانوا ناس متفهمين و واعيين كنت هون كده برده
:)

عروسة حلاوة : شكرا يا عروسة ..أزمة الأم ..مممم جايز ، حلو عموما ان كل واحد يستقبل الكلام بالطريقة اللي هو عايزها ..أنا كنت بتكلم بس ان الإنجاب شيء جميل بس انا مش قد المسئولية

عمر :ماشي يا عمر :)

Khalid said...

على العكس. اظن انك صالحة جدالتكني اماً ان شاء الله, حيث سيكون في بالك خوف من ان تكوني اما سيئه, هذا من الخوف المحمود الذي يدفع الإنسان للعمل و العطاء.
انتي ان شاء الله انوي عالمشروع بس, و "اذا عزمت فتوكل على الله" :)

Khalid said...

على العكس. اظن انك صالحة جدالتكني اماً ان شاء الله, حيث سيكون في بالك خوف من ان تكوني اما سيئه, هذا من الخوف المحمود الذي يدفع الإنسان للعمل و العطاء.
انتي ان شاء الله انوي عالمشروع بس, و "اذا عزمت فتوكل على الله" :)

HERA said...

مش عارفه اقولك ايه بس انتى صورتى كل الهلاوس اللى كانت بتدور فى دماغى
بس فى سبب كمان بيخليهم يخلفونا وانتى مقولتيهوش الرغبه فى التواصل أو بمعنى اصح الرغبه فى الخلود وعشان كده بيحبو الولاد والبنات لأ
:(
عشان الولاد بيشلو الاسم لكن البنات بيشيلو الذل
عموما ربنا يوفقك يا رب ومتخلفيش

mindonna said...

شكرا علي كلامك يا خالد
بس أنا مش خايفة و لا حاجة في إني أكون أم ،أنا لا أرغب في ذلك هذا كل ما في الأمر
أعتقد انك تصلح جدا لتكون أبا إيجابياً:)

هيرا :اه صح فكرتيني بحكاية الخلود دي
الإنسان دايماً عنده خوف من الفناء و تركه العالم بدون أي أثر
عشان كده بيميل لخلفة ..الولاد
و البنات يروحوا يخبطوا راسهم في الحيط ويشيلو الذل علي رأيك :)

شكرا عالدعوة ،ان شالله تكون مستجابة :)

Khalid said...

بس الله سبحانه و تعالى يصبر المساكين اولادي, انا مجهزلهم خطط التربية و التعليم من زمان!!

لأ يا مايندونا لا تدعي هيك:(
مش ممكن اولادك يكونوا من العظماء و يعملوا منجزات عظيمة تفيد الناس؟
خلي عندك أمل :)
و بالمناسبة انا على قدر ما عندي توق للأبوة (ان اكون ابا) فانا عندي خوف بنفس المقدار من امكانيتي في النجاح!!
تبادلي عدم خوفك ب توقي؟ :))

mindonna said...

انت هتخليني أعطس من كتير الطاقات الإيجابية دي
أصل انا عندي حساسية منها ياخالد

لكن انا مش يائسة و لا حاجة و لا حزينة
عادي :)

Khalid said...

"انت هتخليني أعطس من كتير الطاقات الإيجابية"
هاهاهاها:)))
خالد*

Pianist said...

انا جيت متأخر؟
علي العموم اعجبت بفكرتك
علي فكرة انا ومجموعة من الاصدقاء منهم مدونين كنا بنتكلم في نفس الفكرة دي قبل كده
بس من وجهة النظر اللي قالها سولو
الازمة الوجودية
اهنئك علي تحليلك

Ahmed Shokeir said...

طيب بس ماتنسوش إن إحنا كلنا كنا كمان أطفال وإذا كان أهالينا لهم أغراض ذاتية فردية للإنجاب فهى نفس الأغراض اللى بتخلينا ننجب وهى كمان نفس الأغراض اللى هاتخلى أولادنا من بعدنا ينجبوا

وإن كنت أعتقد إن أهلينا خلفونا من غير أغراض أكتر من إن دى سنه الحياة

KING TOOOT said...

ميندوننا
معلش يا ميندوننا أنا مختلف معاكى المره دى ,, الوالد أللى بيشتغل و بيتعب علشان يوفر لأبناءة ثلاث و جبات مستمرة يومية بشرف ,, مش أنانى ,, لا ,, مكافح و يستحق التقدير مش الأتهام بالذاتية و الأنانية
والأم أللى سهرت الليالى الطويله مع أبناءها فى مرضهم و مذاكرتهم و التى علمتهم كل شىء فى الحياة مثلها فى ذلك مثل كل الأمهات الطيبات ,, ليست أنانية و لكنها مكافحة ,, و تستحق التقدير لا الأتهام
أنت تقولين ذلك لأنك لم تكونى أم يوما ً ما ,, لا تتكلمى عن مشاعر لم تعرفيها , الأمومة ليست مجرد خبرات تستقيها من حكايات الناس ,, الأمومة هى حياة كاملة لن تعرفيها إذا لم تعيشيها بنفسك , بواقعك و ليس بخيالك
نصيحة مخلصة ,, لا تحرمى نفسك من دفء و جمال و حلاوة مشاعر الأمومة ,, ستخسرين كثيرا ً إن لم تصبحى أم ً يوما ً ما

mindonna said...

شكرا يا بيانست
هتبقي أب جيد
:)

شوكير : ماهو ده اللي نفسي يتغير يا شوكير ..مش نقول انها سنة حياة و خلاص

مشكلة الناس ان تلات تربع حياتها قايمة علي ..عشان ده لا بد من حدوثه ..سنة الحياة ..أهو قدر ربنا
ماشي لو اختار ان حياته كلها كده خلاص هو حر
بس المشكلة ان في أطفال هاييجوا يعني مفروض الواحد يفهم هو عايز يربيهم ازاي ..عشان المهزلة دي مش تتكرر مع عياله هما كمان

كينج توت : جايز كلامك صح يا توت أنا مش هعرف عشان أنا مبقتش أم
التفاني في تربية الأولاد شيء جميل ، بس فرض السيطرة في مصائر حياتهم هو اللي مش جميل لمجرد انهم أطفالهم
مفروض جزع الآباء و الأمهات ده ينتهي

Anonymous said...

What a great site 105 phendimetrazine free sites of womens bodybuilding legs First time lesbian erotic stories toy catalogs canada buy adult toys guys having sex with homemade sex toys poker and download Petals nipple covers grils with strap on Xxx free thumbnails bondage strap on dildo Tramadol pills gay dildos How to remove color from hair http://www.scrabble-unscrambler.info/4-prozac-refills-com.html Hairy girl teens sex Www free cartoon sex com 2007 pontiac gto Local boating weight loss reviews masturbate with vibrators